Catechese op dinsdag

Nieuw cursusjaar start dinsdag 19 september

gepubliceerd: vrijdag, 1 september 2023

Niemand van ons zou zich graag voor een recht­bank laten verde­digen door een advocaat die niet op de hoogte is van nieuwe wet­ge­ving. En niemand zou zich graag laten behan­de­len door een arts wier medische technieken zich in de afgelopen vijf­tig jaar niet meer ont­wik­keld hebben in het licht van de moderne weten­schap.

Terecht zou men kunnen stellen dat zoiets onverant­woord zou zijn. Sinds januari van dit jaar zijn we gestart met onze weke­lijkse volwassen­ca­te­che­se.

In het pro­fes­sio­nele leven is het heel normaal dat werknemers zich regel­ma­tig bekwamen door bijscholings of opfris­cur­sussen. Ook als gelo­vi­gen moeten we ons blijven bij­scho­len. We moeten ons geloof beter leren kennen. Zoals een advocaat zijn wet­tek­sten kent, zoals een apotheker zijn medicijnen on­der­scheidt en een com­puterspe­cia­list zijn toetsenbord kent, zó moeten wij ons geloof kennen. Door ons Heilig Doopsel zijn we stu­den­ten gewor­den aan de uni­ver­si­teit van Gods liefde. Laten we model­leer­lingen zijn. We mogen ons niet tevre­den stellen met de catechese die we 10, 30 of 75 jaar gele­den hebben ont­van­gen. In het beste geval blijft het niveau van ons gees­te­lijk leven dan ter plaatse trappelen, in het meer waar­schijn­lijke geval gaat het erop achteruit.

Sinds januari zijn we, onder lei­ding van de pries­ters en de diaken, gestart met een geloofs­cur­sus voor vol­was­se­nen. Het is een mooie groep van vijf­tien tot twin­tig mensen, van twinti­gers tot negenti­gers. Het doel is om een ges­truc­tu­reerd over­zicht te geven van ons geloof en in te gaan op de vragen die leven om zo tot de nodige geloofsver­die­ping te komen. Zo gaat de hui­dige catechese­cy­clus over de zeven sacra­menten en zal de volgende cyclus han­de­len over de Tien Gebo­den.

De catechese gaat iedere dins­dag­avond door in het Pa­ro­chie­cen­trum aan de Koorn­straat 6 te Oss. Aan­slui­tend aan de Heilige Mis van 19.00 uur en wordt gegeven door een van de leden van het pas­to­raal team. Het nieuwe cursus­jaar start op dins­dag 19 sep­tem­ber 2023.

Pro­gram­ma

18.40 uur: Avond­ge­bed