Nederlandse bisschoppen reageren op Fiducia supplicans

gepubliceerd: donderdag, 18 januari 2024

De Neder­landse bis­schop­pen hebben, in navol­ging van we­reld­wijde reacties op de ver­schij­ning van het do­cu­ment Fiducia supplicans hun eigen reactie gegeven.

Daaruit blijkt dat er eigen­lijk niets veran­dert ten opzichte van wat de Kerk altijd al geleerd heeft; dat alle mensen gezegend kunnen wor­den, maar on­ge­or­dende zaken en/of relaties niet. Lees hier­on­der de brief van de nederlandse bis­schop­pen.

Reactie Neder­landse bis­schop­pen
naar aan­lei­ding van Fiducia supplicans

De ver­kla­ring van het Di­cas­te­rie voor de Ge­loofs­leer Fiducia supplicans van 18 de­cem­ber jongst­le­den, heeft het belang van be­ge­lei­ding in de Kerk bena­drukt van personen die in een homo­sek­su­ele relatie leven en van ge­schei­den personen die opnieuw een getrouwd leven lei­den. Omdat onze Kerk een verwel­ko­mende Kerk is, onder­stre­pen de Neder­landse bis­schop­pen, met paus Fran­cis­cus, het pas­to­rale belang van nabij­heid en be­ge­lei­ding.

De bis­schop­pen­con­fe­ren­tie stelt vast dat het Di­cas­te­rie voor de Ge­loofs­leer in zijn ver­kla­ring Fiducia supplicans over­een­koms­tig de Heilige Schrift en de Traditie van de Kerk vasthoudt dat een huwe­lijk alleen moge­lijk is tussen man en vrouw en onontbind­baar is en dat irreguliere ver­hou­dingen van welke aard ook op intrinsieke morele bezwaren stuiten.

De Neder­landse bis­schop­pen wensen niemand de steun en kracht van God te ont­hou­den. Het is moge­lijk een gebed uit te spreken over afzon­der­lijke gelo­vi­gen die in een irreguliere ver­hou­ding leven. Wat men in het gebed vraagt en op welke wijze men bidt, zijn daarbij van belang. Bij iemand die in een irreguliere of homo­sek­su­ele relatie leeft, kan de gewijde ambts­dra­ger buiten het kader van een huwe­lijks­vie­ring of een gebeds­vie­ring een een­vou­dig gebed uit­spre­ken. In dit gebed kan God onder aanroe­ping van zijn Geest om kracht en bijstand wor­den gevraagd, opdat hij/zij Gods wil met zijn/haar leven ver­staat en ver­der kan groeien.

Daar­mee wordt in de gekozen be­woor­din­gen dui­de­lijk dat het niet om een inze­ge­ning of bevesti­ging van een irreguliere relatie gaat en wordt tevens ver­war­ring verme­den met een huwe­lijk dat volgens de Katho­lie­ke Kerk alleen tussen een man en vrouw gesloten kan wor­den.

Op deze wijze kan het gebed de kracht geven om tot God te naderen en te leven in overeenstem­ming met zijn be­doe­lin­gen met de schep­ping van man en vrouw en van het huwe­lijk.